De Geest die alles nieuw maakt

Zondag 23 mei 2021, Pinksteren (jaar B)

Pinksteren wordt algemeen gezien als het stichtingsmoment van de Kerk.
Het moment waarop de apostelen, die zich sinds Jezus’ dood als bange wezels gedeisd hadden gehouden, hun angst lieten varen en onverschrokken naar buiten kwamen om te getuigen van de Verrijzenis.
Hoewel ze heel goed wisten, zoals we vorige week al zagen, dat wat zij verkondigden door velen, niet op applaus zou worden onthaald.
Toen niet en nu niet.
Omdat “de wereld” gewoon niet zit te wachten op een leer die jezelf-geven de plaats wil laten innemen van alleen maar bezig zijn met het zorgen voor jezelf.
Ze weten dus heel goed dat ze op tegenstand en cynisme zullen botsen.
En wellicht vermoeden ze al dat uiteindelijk geen van hen het er levend zal afbrengen. Maar ze zetten door. Want ze beseffen nu dat ook massaal veel mensen juist wél zitten te wachten op het goede nieuws dat Jezus brengt.

Universeel
En dat is meteen de betekenis van Pinksteren. Al die markante, wonderlijke gebeurtenissen die dag: of je ze nu letterlijk aanneemt of liever kijkt naar de symbolische betekenis ervan, ze wijzen in beide gevallen in dezelfde richting.
Eén, het geloof dat Jezus brengt doorbreekt de joodse omknelling, het wordt meteen van in het begin universeel: bestemd voor iedere mens, in elk land, in elke tijd, of hij nu rijk is of arm, blank of zwart, geleerd of eenvoudig: de verlossing die Jezus brengt is voor elke mens bestemd.
En twee, nog meer opzienbarend, is het besef, de ervaring dat al die zo verschillende mensen er ook voor open kunnen staan.
De mensen die op dat moment in Jeruzalem verbleven om de verbondssluiting op de Sinaï te gedenken kwamen uit alle volkeren en culturen.
En “ze hoorden de apostelen spreken in hun eigen taal”, d.w.z. ondanks hun totaal verschillende achtergrond begrepen ze zeer goed wat hun over Jezus gezegd werd, m.a.w. ze bevestigden de universaliteit van het evangelie, het ongeëvenaarde vermogen van het evangelie om door elke mens begrepen en aanvaard te worden.

Inzicht
Ik denk dat dit inderdaad de kern is van het pinkstergebeuren: er is niet alleen de opdracht om het evangelie van Jezus te verkondigen tot aan de uiteinden der aarde. Er is ook het besef, de zekerheid zelfs dat het evangelie kan begrepen worden door elke mens. Dat mensen uit elke cultuur en in elke tijd erdoor gegrepen kunnen worden.
En die zekerheid, dat inzicht wordt de apostelen geschonken door God zelf.
En dat is nu precies wat wij de werking van de Heilige Geest noemen.
Inzicht, licht, klaarheid die je geschonken wordt. En waarbij je heel goed voelt en weet: dit komt niet van mij, dit is echt een geschenk.

Heilige Geest
De Heilige Geest, dat is God zoals Hij spreekt in ons hart. Zoals Jezus God is in de gestalte van een mens, zo is de Heilige Geest God zoals Hij tot ons spreekt via ons hart, ons verstand en ons geweten.
De Heilige Geest kan dus nooit in tegenspraak zijn met de Geest van Jezus.
Het IS immers de Geest van Jezus die via ons zijn aardse leven verderzet, zijn evangelie gestalte geeft en uitdraagt, ons aanneemt als zijn lichaam op aarde!
Als je die betekenis echt tot je laat doordringen word je daar heel stil van.
Wij zijn momenteel het lichaam van Jezus. Wij. Hoe ongelooflijk verscheiden en onwaardig we ook zijn, wij zijn het lichaam van Christus op aarde, als wij ons laten leiden door zijn Geest.
En omdat de Geest uitgaat van God zelf, mogen wij onze eigenheid bewaren, omdat Gods Geest niemand tot slaaf maakt maar juist iedere mens wil bevrijden van alles waarin hij gevangen zit.

Stimuleren
Iedere mens heeft bepaalde vaardigheden en talenten.
De Geest gaat niet van je vragen dat je die inlevert. Zoals Hij ze je ook niet plots gaat schenken. Het gaat om aanleg en kunde die je bij de geboorte hebt meegekregen. Maar de Heilige Geest gaat je stimuleren die in dienst van het Evangelie te stellen. Hij gaat de mens dus aanmoedigen om zijn super individuele gaven te ontwikkelen en ze dan aan te wenden voor het evangelie.
Niemand van ons moet dus een kopie worden van iemand anders.
Vandaar dat de Kerk een bonte wemeling moet zijn van allemaal verschillende mensen, maar die allemaal met hun eigen talenten werken aan het Rijk Gods.
Een gemeenschap waar je geven voor anderen de hoogste deugd is en liefde, vrede, vriendschap en respect de norm.
En voor ieder die dat wil komt de Geest niet enkel als een flits op Pinksteren, maar blijft Hij “stand-by”.
Ook op andere dagen. Voor ieder van ons.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s